Istoria Automobilului in Cateva Cuvinte

Inca din antichitate omul a simtit nevoia sa depaseasca limitele cunoasterii si sa inventeze lucruri noi care sa-i usureze viata de zi cu zi. Astfel a aparut termenul tehnologie, care semnifica „ansamblul metodelor, proceselor, operatiilor facute sau aplicate asupra materiilor prime, materialelor si datelor pentru realizarea unui anumit produs industrial sau comercial” (sursa Wikipedia – https://ro.wikipedia.org/wiki/Tehnologie). Astfel, tehnologia este intr-o continua crestere si nu va stagna niciodata.

Din necesitatea deplasarilor mai usoare si mai rapide pe distante mai lungi s-a pus problema realizarii unui vehicul care sa poata fi utilizat de om. Mai tarziu se vor lua in calcul efortul minim de a conduce acest vehicul, dar si confortul pasagerilor.

AUTOMOBILE CU ABURI

  • 1672 – calugarul iezuit flamand Ferdinand Verbiest a construit pentru imparatul Chinei un vehicul cu aburi care nu putea insa transporta persoane.
  • 1769 (1770-1771 dupa unele surse)Nicholas-Joseph Cugnot a reusit sa creeze un vehicul propulsat prin puterea aburilor. In timpul verificarilor a reusit sa atinga viteza de 4 km/h pe o strada din Paris, ca mai apoi sa intre intr-un copac (primul accident auto din istorie).

FardierdeCugnot20050111

Vehiculul construit de Nicolas-Joseph Cugnot

  • 1801 – Richard Trevithick a creat un tip de locomotiva – The Puffing Devil – care putea circula pe sosele. Din pricina problemelor la directie, suspensie si starea drumurilor au impins proiectul spre domeniul feroviar.
  • 1789Oliver Evans primeste primul patent american in domeniul auto pentru un vehicul amfibie care se putea deplasa si pe apa datorita unei roti cu palete cu care era dotat.
  • 1871 – primul vehicul cu aburi american realizat de J. W. Carhart
  • 1873 – francezul Amédée Bollée realizeaza primul autovehicul cu 12 locuri – L’Obéissante – care ajungea la viteza de 40 km/h

AUTOMOBILE ELECTRICE

  • 1828 – model primitiv de motor electric si un vehicul propulsat electric realizate de maghiarul Ányos Jedlik
  • 1834 – inventatorul motorului de curent continuu, fierarul american Thomas Davenport, creeaza un vehicul propulsat de acest motor, care se deplasa pe un ghidaj circular înzestrat cu conductori electrici de alimentare.
  • 1835 – olandezii Sibrandus Stratingh si Christopher Becker realizeaza un automobil electric in miniatura, acționat de baterii nereincarcabile.
  • 1838 – scotianul Robert Davidson construieste o locomotiva electrica ce atinge 6 km/h.
  • 1832 si 1839 – Robert Anderson realizeaza un vehicul electric actionat de baterii nereincarcabile.
  • 1899 – belgianul Camille Jenatzy depaseste 100 km/h cu un vehicul electric denumit Jamais Contente, cu o forma aerodinamica asemanatoare unui glont.

MOTOARELE CU ARDERE INTERNA

  • 1807 – elvețianul François Isaac de Rivaz creeaza un motor cu ardere interna care utiliza un amestec de hidrogen si oxigen, iar aprinderea se efectua prin scanteie electrica.
  • 1826 – englezul Samuel Brown realizeaza un vehicul similar. testat pe un deal de landa Londra.
  • 1860 – test efectuat de belgianul Étienne Lenoir pe automobilul sau cu hidrogen – drumul de 9 km de la Paris la Joinville-le-Pont in aproximativ 3 ore. Inovatie – carburatorul modificat care permitea si utilizarea petrolului lampant ca si carburant.
  • 1862 – ciclul in patru timpi este introdus de Alphonse Beau de Rochas, marind raportul de compresie si implicit randamentul motorului.
  • 1872motorul Otto, creat de Nikolaus Otto pe baza inovatiei lui Rochas si prima masina pe petrol lampant realizata de americanul George Brayton
  • 1876Gottlieb Daimler pune la punct acest nou tip de motor
  • 1877 – primul automobil care utiliza benzina ca si combustibil, realizat de austriacul Siegfried Marcus. Acesta a patentat si un sistem de aprindere cu magnetou, dar si carburatorul cu perii rotative.
  • 1886 – Patent obtinut de inginerul german Karl Benz, care este considerat parintele automobilului modern. El a realizat si utilizat pentru prima oara un motor eficient ce functiona cu benzina  pe o masina cu 3 roti, Motorwagen.

Benz-1

Motorwagen – patentat de Karl Benz in 1885

  • 1888 – prima productie auto de serie, initiata de Karl Benz.
  • 1889René Panhard si Émile Levassor monteaza motorul lui Daimler pe o caroserie si astfel este creata un vehicul de calatori cu patru locuri .
  • 1891 – prin Paris incep sa circule automobilele fabricate de Panhard si Levassor, echipate cu motor de tip Benz. Sunt vandute primele masini fara cai marca Peugeot sub licenta Panhard & Levassor
  • 1898Louis Renault produce primele sale automobile.

Dupa aceasta perioada au aparut marii fondatori ai industriei auto, companii sau grupari de companii auto cunoscute in ziua de astazi ca: Ford, General Motors, Oldsmobile, Cadillac, Chrysler, BMW, Nissan, Renault, Citroën, Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche, Land Rover, Fiat, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Jeep etc..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *